torsdag 7. august 2014

Begynnelsen på slutten

Ja, dagene og ukene går fort og nå er enden nær. Pliktene kaller.

På mandag var jeg nødt til å sjekke ut fra rommet mitt. Bagasjen ble satt på bagasjeoppbevaringen, og jeg dro ut i storbyen uten å være helt sikker på hvordan jeg skulle tilbringe den kommende natten. Jeg visste at jeg hadde sengeplass, men ikke hvor. Jeg tilbragte dagen som ekte turist, og besøkte blant annet Grand Central Station og Wall Street. Innimellom fikk jeg også tid til litt shopping.


Grand Central Station.

Tilbake på hostellet fikk jeg beskjed om at jeg måtte dele rom og seng med en annen gjest som var i akkurat samme situasjon som meg. Helt i orden, sa jeg. Jeg var bare fornøyd med å ha et sted å være. Da jeg kom opp på rommet viste seg at jeg hadde møtt denne jenta et par dager tidligere, og vi begge konkluderte med at dette slettes ikke var det verste som kunne skje.

Dagen etter startet med en obligatorisk løpetur for meg. Jeg hadde skaffet meg nye løpesko, og disse måtte jo selvfølgelig testes. Skoene leverte! Etter en dusj og atter en utsjekk dro jeg ned til South Ferry for å ta fergen over til Staten Island igjen. Denne gangen hadde jeg derimot planer om å gå i land. Jeg hadde bare et par steder jeg skulle besøke, en vintage-butikk og en bokkafé. Etter at jeg hadde gjort det jeg skulle ble jeg gående litt rundt i området, men jeg fant ikke noe av interesse. Mange flotte hus og mange fæle hus. Etter å ha spist lunsj i Bleecker Street dro jeg til Williamsburg i Brooklyn. Det var noen flere vintage-butikker jeg måtte sjekke ut! Da jeg var på tur hjem snublet jeg innom en tatoveringssjappe, og fikk faktisk umiddelbart ordnet det jeg ville ha. Yes!


Central Park, litt løpemotivasjon!


Manhattan.

En mini-gangster på Staten Island.

Oppholdets siste innsjekk stod på planen da jeg var tilbake. Denne gangen ble det et åttemannsrom. Utpå kvelden dro jeg for å møte Fiona. Hun var tilbake i New York bare for noen timer, før hun skulle videre til New Orleans, så jeg møtte henne over et par øl. Da jeg dro hjem fikk jeg også testet ut å ta subwayen på nattestid. Litt spennende, men slettes ikke skummelt!

På onsdag hadde jeg ikke store planer, men den ene skikkelige planen jeg hadde, gikk i vasken. Jeg skulle sove lenge! Men det er vel nokså optimistisk når man sover på åttemannsrom. Jeg ble vekket til 'normal' tid, og stod like gjerne opp. Jeg fikk i meg frokost, og suste over til Roosevelt Island etterpå. Jeg tok selvfølgelig taubanen over, og det var en ganske gøy opplevelse. Det anbefaler jeg å gjøre! Jeg ble gående rundt på øya og se, og fikk sett både Roosevelt-parken i sør og Lighthouse Park i nord. Absolutt steder som er verdt et besøk.


Taubanen ved siden av Queensboro Bridge.


Queensboro Bridge.

Renwick Smallpox Hospital.


Roosevelt Memorial.

Da jeg var tilbake på Manhattan dro jeg innom Niketown, en stor Nike-butikk med 5 etasjer. Aldri har jeg blitt så skuffet over en butikk! Jeg orker ikke engang å skrive noe mer om det. Man finner omtrent 99% av det de hadde i en helt vanlig sportsbutikk. Da klokken begynte å nærme seg kveld måtte jeg tilbake til hostellet for å printe ut billetten min til Amateur Night at Apollo. Det var en spesiell opplevelse! Ikke helt min type underholdning, men det var litt gøy å juble og bue. Da showet var over dro jeg rett tilbake til hostellet, og rakk akkurat å slenge meg med på pubcrawl. Vi dro innom de samme stedene som forrige uke, og jeg kjenner at det faktisk er litt gøy å bli litt kjent i området.


Apollo!

Showtime.

I dag ble jeg selvfølgelig også vekket tidlig. Jeg tok selvfølgelig utfordringen på strak arm, og stod opp for å gjøre noe fornuftig. Dagsformen tilsa avslappende aktiviteter, og hva passet vel bedre enn å ta turen innom Museum of Modern Art? Jeg brukte noen timer der inne, og uten å ha gjort noe research på forhånd ble jeg litt overrasket over å finne 'Boy Leading a Horse' av Picasso der. Maleriet var mye større enn jeg hadde forestilt meg, og aldri har jeg vært mer trollbundet over farger på et lerret. Det er rett og slett nydelig!

Etter runden på museum spaserte jeg litt rundt i området, men dro etterhvert ned til SoHo. Der ble jeg selvfølgelig gående noen timer, og da det ble mørkt dro jeg hjem til hostellet. I kveld er det relativt avlappet stemning her, alle sitter med hver sin PC eller pad og ingen sier noe. Perfekt! Jeg kjenner at det er veldig på tide med søvn.


Stay cool.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar