lørdag 4. april 2015

Fra Praha til Berlin

Dagene i Praha og Berlin har rast avgårde. Nå har vi faktisk bare to dager igjen av ferien!

Vi hadde det helt fabelaktig i Praha. Stedet vi bodde var megasentralt, og leiligheten var kjempeflott. Praha er jo en nydelig by, og det ble selvsagt satt av litt tid til selvguidet sightseeing. Vi fikk sett slottet, Charles bridge og John Lennon peace wall. Og, ikke minst, spist enormt mye god mat. Praha er himmelen når det kommer til veggismat.

Avslapping - det vi kan best

Vi fikk virkelig slappet av i Praha og kjent på feriefølelsen. Siden vi bodde så fint var det fristende å være inne om kveldene da været stod på som verst. Vi fikk lest bøker og fargelagt litt. Akkurat som i Budapest var været vekslende, og vi fikk opplevd sol, regn, snø, hagl og masse vind. Vi var derimot heldige og hadde en av Loving Hut-restaurantene like ved, så vi behøvde ikke anstrenge oss unødvendig. Utelivet fikk vi testet på tirsdag. Husvertene våre hadde anbefalt oss noen barer som vi besøkte med åpent sinn. Vi ble dessverre skuffet. Utelivet i Praha er rake motsetningen av Budapest: svært preget av turisme og harryfaktoren var høyst til stede. Den første baren vi prøvde var Lokal. Her skulle de visstnok ha bra øl. Da vi åpnet døren på vei inn, slo sigarettrøyken oss nesten i bakken. Her røyker man inne! Og ikke bare sigaretter, her røykte de kule mennene sigar. Som navnet tilsier, var dette en bar fylt av lokale folk. Helst menn mellom 35 og 40 år, så etter en øl var vi på vei videre. Vi testet da ut et amerikanskinspirert utested, kalt James Dean. Det var forsåvidt en ganske stilig bar, men da klokken passerte midnatt ble den klassisk amerikanske 60-tallsmusikken byttet ut med listepop og snart var baren fylt til randen av fulle, britiske ungdommer. Da stakk vi hjem.

Klokken ni torsdag morgen gikk bussen videre til Berlin. Fire busstimer ble til fem, og på vei fikk vi gått igjennom alle årstider nok en gang. På grensen mellom Tsjekkia og Tyskland var det til og med snøstorm. Vel fremme i Berlin fikk vi sjekket inn på Pfefferbett Hostel. Vi gikk litt rundt i byen, spiste god mat og på kvelden tok vi oss en tur ut i Mitte (etter tips fra venner). Fredag var Berlin fullstendig død. Det var helligdag, og det var bare såvidt restaurantene var åpne. Ettersom vi var litt slitne, ble dagen for det meste brukt til soving og avslapping. Utpå kvelden dro vi til Neukölln for mat og øl. Vi endte til slutt opp på en klubb kalt Suicide Circus. Dit kom vi ganske tidlig, og det var litt morsomt å følge med på hvilke folk som kom inn etterhvert. Det var en ganske liten klubb, men den var absolutt en typisk underground Berlinklubb. Sliten som vi var, og Christina som begynte å føle seg syk, dro vi også denne kvelden hjem i rimelig tid. I dag har byen vært i live igjen. Vi har fått shoppet litt (siste sjanse, da det også på mandag er helligdag) og selvfølgelig tatt livet ganske med ro. Nå er vi tilbake på hostellet, og det blir helt sikkert en tur ut i kveld også. Berlin er fantastisk!