mandag 6. april 2015

Siste kapittel

Lørdag var den eneste skikkelige fuktige byturen. Vi testet ut en bar kalt Mein Haus am See, som vi fikk anbefalt av bartenderen på hostellet. Det var en utrolig kul bar! Atmosfæren var avslappet og passende, og folkene som gikk der var likeså. Vi var hjemme ganske sent, men stod likevel opp tidlig på søndag. Da var det tid for marked: Flohmarkt am Mauerpark. Dette markedet slår alle markeder jeg har vært på rett ned i støvlene. Noe så utrolig kult skal man lete lenge etter! Da vi nærmet oss markedet oppdaget vi plutselig folkemengden som alle beveget seg mot Mauerpark. Vi hadde tidligere lest at det vanligvis var hit berlinere dro på søndager, men jeg kunne aldri forestille meg at et søndagsmarked kunne være så populært. Inntil vi kom hit. Utenfor markedet stod det entertainere på rekke og rad, og alle drev med sine ting i håp om at noen skulle oppdage dem. Det var sangere, gitarister, rappere og trommiser, og mye, mye mer. Markedet var kjempestort og her fantes det meste. Nye ting, gamle ting, store ting, små ting, brukelige ting, ubrukelige ting - alt man kan tenke seg! Naturlig nok brukte vi litt tid på å se igjennom dette, og vi kom hjem med litt småtteri. Å, som jeg ønsker at jeg kjørte på ferie i lastebil!

Søndag kveld ble tilbragt som den burde - i ro. Dette var jo tross alt siste sjanse til avslapping før hverdagen trenger seg på. Flyet tilbake til Norge gikk ikke før kl. 14 på søndag, så vi hadde tid til litt frokost på vårt favorittfrokoststed: Daluma, et fullvegansk sted som blant annet serverte juicer, müsli og salater. Da frokosten var inntatt måtte vi reise. Nå sitter jeg på Gardermoen og skriver og følger med på første runde i årets Tippeliga. Perfekt avslutning på en veldig fin påskeferien. Heia Glimt!

Og så, til slutt, et bildedryss fra ferien (som jeg ikke fikk lastet opp i Berlin på grunn av internetthastigheter fra mellomkrigstiden).

Påskepynt på Old Town Square i Praha

Der var også påskekyllingen på plass...

Frokost på Moment, Praha

Kafélivet for den wifi-avhengige

Og god mat for den matavhengige

Nydelige Praha

Snacks - potet på pinne

Fordi det er viktig å være vakker, her foran John Lennon Peace Wall

Slottet i Praha, i sol for anledningen

Frokost på vårt frokoststamsted i Berlin: Daluma

Berlin

Chaostheorie - vegansk kafé og bar

Folkemengen på Flohmarkt am Mauerpark

Turist på loppis!

Skatter i pappesker

Hostelbygningen var visst et gammelt bryggeri

Hostel Pfefferbett med Christina i front

Jeg er tilbake når reiselysten tar overhånd igjen!

lørdag 4. april 2015

Fra Praha til Berlin

Dagene i Praha og Berlin har rast avgårde. Nå har vi faktisk bare to dager igjen av ferien!

Vi hadde det helt fabelaktig i Praha. Stedet vi bodde var megasentralt, og leiligheten var kjempeflott. Praha er jo en nydelig by, og det ble selvsagt satt av litt tid til selvguidet sightseeing. Vi fikk sett slottet, Charles bridge og John Lennon peace wall. Og, ikke minst, spist enormt mye god mat. Praha er himmelen når det kommer til veggismat.

Avslapping - det vi kan best

Vi fikk virkelig slappet av i Praha og kjent på feriefølelsen. Siden vi bodde så fint var det fristende å være inne om kveldene da været stod på som verst. Vi fikk lest bøker og fargelagt litt. Akkurat som i Budapest var været vekslende, og vi fikk opplevd sol, regn, snø, hagl og masse vind. Vi var derimot heldige og hadde en av Loving Hut-restaurantene like ved, så vi behøvde ikke anstrenge oss unødvendig. Utelivet fikk vi testet på tirsdag. Husvertene våre hadde anbefalt oss noen barer som vi besøkte med åpent sinn. Vi ble dessverre skuffet. Utelivet i Praha er rake motsetningen av Budapest: svært preget av turisme og harryfaktoren var høyst til stede. Den første baren vi prøvde var Lokal. Her skulle de visstnok ha bra øl. Da vi åpnet døren på vei inn, slo sigarettrøyken oss nesten i bakken. Her røyker man inne! Og ikke bare sigaretter, her røykte de kule mennene sigar. Som navnet tilsier, var dette en bar fylt av lokale folk. Helst menn mellom 35 og 40 år, så etter en øl var vi på vei videre. Vi testet da ut et amerikanskinspirert utested, kalt James Dean. Det var forsåvidt en ganske stilig bar, men da klokken passerte midnatt ble den klassisk amerikanske 60-tallsmusikken byttet ut med listepop og snart var baren fylt til randen av fulle, britiske ungdommer. Da stakk vi hjem.

Klokken ni torsdag morgen gikk bussen videre til Berlin. Fire busstimer ble til fem, og på vei fikk vi gått igjennom alle årstider nok en gang. På grensen mellom Tsjekkia og Tyskland var det til og med snøstorm. Vel fremme i Berlin fikk vi sjekket inn på Pfefferbett Hostel. Vi gikk litt rundt i byen, spiste god mat og på kvelden tok vi oss en tur ut i Mitte (etter tips fra venner). Fredag var Berlin fullstendig død. Det var helligdag, og det var bare såvidt restaurantene var åpne. Ettersom vi var litt slitne, ble dagen for det meste brukt til soving og avslapping. Utpå kvelden dro vi til Neukölln for mat og øl. Vi endte til slutt opp på en klubb kalt Suicide Circus. Dit kom vi ganske tidlig, og det var litt morsomt å følge med på hvilke folk som kom inn etterhvert. Det var en ganske liten klubb, men den var absolutt en typisk underground Berlinklubb. Sliten som vi var, og Christina som begynte å føle seg syk, dro vi også denne kvelden hjem i rimelig tid. I dag har byen vært i live igjen. Vi har fått shoppet litt (siste sjanse, da det også på mandag er helligdag) og selvfølgelig tatt livet ganske med ro. Nå er vi tilbake på hostellet, og det blir helt sikkert en tur ut i kveld også. Berlin er fantastisk!

tirsdag 31. mars 2015

Fra Budapest til Praha

Budapest var en litt spesiell by. Den er på vei til å bli et populært reisemål, men det er tydelig at byen fremdeles preges av fattigdom og østlig kultur. Bygningene er mørke og gatene tette, noe som av og til gir følelsen av at solen aldri lyser her (i Praha kalles gjerne Budapest for "det grå Praha"). Trikkene og bussene ser ut som de har sitt opphav i etterkrigstiden. Reklameplakatene som henger rundt i byen er for det meste rettet til godt voksne mennesker, med artikler som kan brukes til oppussing eller for å ordne opp i økonomien. Motereklame finnes ikke. Men så er ikke Budapest noe mekka for mote og shopping heller. For å komme under huden på denne sjarmerende byen må akseptere at byen ikke flommer over av et yrende folkeliv og lære seg å sette pris på den mørke, litt labre stemningen. For der, under overflaten, finnes skattene. For om det er noe Budapest er god på, så er det mat. Billig mat! Og utelivet blomstrer (selv om man går hjem når klokken er ett). Utelivet er tydelig inspirert av Berlin, og mange av utestedene er nå plassert i tomme industribygg. Perfekt!

Christina i Budapest

Søndagsfrokost - falafel med hummus og pita på en
100% vegansk restaurant kalt Napfényes Étterem

Påskepynt i trærne

Den ungarske parlamentbygningen sett fra Chain Bridge

Dessert på Kozmosz - pannekakekake med
aprikossyltetøy, valnøtter og sjokolade

På plass i Praha

Natt til mandag måtte vi opp klokken 05 for å rekke bussen. Rett før alarmen gikk av ble jeg vekket av et helsikes styr inne på rommet. Vi delte rom med en britisk vennegjeng, og som vanlig var det et styr da de kom hjem fra byen. Denne gangen var badet oversvømt, og vannet strømmet sakte, men sikkert, innover rommet. Merkelig nok så ikke britene ut til å bry seg særlig, så de la seg til å sove uten å ordne opp i problemet. Heldigvis var vi på vei derfra, så vi hoppet i klærne, tok bagasjen og forlot åstedet. Hva de våknet opp til kan jeg bare tenke meg til. I går ettermiddag ankom vi Praha etter en syv timer lang busstur. Vi var noe skeptisk til denne lange turen, siden den korte turen mellom Wien og Budapest var litt rufsete. Det gikk derimot over all forventning og den fryktede turen gikk som smurt. I Praha bor vi hjemme hos et tsjekkisk par. Vi leier rommet gjennom Airbnb og deler leiligheten med et par fra Hong Kong. Det er virkelig en oppgradering fra hostellet vi bodde på i Budapest. Ikke at det var noe galt med det, men å få ha et eget rom er perfekt. Vi har hatt en nokså avslappet morgen og det er vel kanskje på tide å komme seg ut for å oppleve nydelige Praha (i et forferdelig regnvær med masse vind).

Høres!

lørdag 28. mars 2015

Et europeisk eventyr

Når det kribler i reisefoten er det bare å sette igang planleggingen av neste reise. Vi bestemte oss i februar for å tilbringe påskeferien litt lengre inn på det europeiske kontinentet, og ble etterhvert enige om reiseruten. Budapest - Praha - Berlin, 10 dager.

Lite visste vi da om hvilke problemer snøværet skulle skape. I god tro troppet jeg opp på Flesland, bare for å få beskjed om at Gardermoen var stengt på grunn av kaotiske tilstander og flyet mitt var kansellert (som det eneste). Heldigvis (!) hadde vi bestemt oss for å reise fra Oslo dagen etter, og mine sju forsinkede timer betydde ingenting.

Selv om det hadde sluttet å snø, lå kaoset som en tykk tåke over Gardermoen. Allerede på flytoget fredag morgen var innstilte og kansellerte fly det eneste folk snakket om. Det så derimot lyst ut for vårt fly, så vi holdt motet oppe. Derfor var sjokket stort da vi kom inn i avgangshallen: kø, kø, kø. Den stressende følelsen kom snikende, men rutinerte flyvere som vi er, kom vi oss igjennom kaoset uten problemer. Flyet lettet på tiden, og vi kunne puste ut og lene oss tilbake. Ferien kunne starte. I ettertid ser vi jo at vi var heldige, da flere av flyene var kansellerte og bagasjebåndene streiket.

Wien ble dessverre bare en kort stopp denne gangen, for på flyplassen ventet bussen som skulle ta oss til Budapest. Bussturen var ikke den beste vi har opplevd, men vi kom vel frem. Kvelden ble tilbragt på baren Szimpla Kert, et superkult sted med en sterke Berlin-vibber.

I dag, lørdag, har vi kikket oss litt rundt i sentrum. Litt sliten har vi vært, så vi har hatt et ganske behagelig tempo på ferden.

Fortsettelse følger.

torsdag 7. august 2014

Begynnelsen på slutten

Ja, dagene og ukene går fort og nå er enden nær. Pliktene kaller.

På mandag var jeg nødt til å sjekke ut fra rommet mitt. Bagasjen ble satt på bagasjeoppbevaringen, og jeg dro ut i storbyen uten å være helt sikker på hvordan jeg skulle tilbringe den kommende natten. Jeg visste at jeg hadde sengeplass, men ikke hvor. Jeg tilbragte dagen som ekte turist, og besøkte blant annet Grand Central Station og Wall Street. Innimellom fikk jeg også tid til litt shopping.

Grand Central Station.

Tilbake på hostellet fikk jeg beskjed om at jeg måtte dele rom og seng med en annen gjest som var i akkurat samme situasjon som meg. Helt i orden, sa jeg. Jeg var bare fornøyd med å ha et sted å være. Da jeg kom opp på rommet viste seg at jeg hadde møtt denne jenta et par dager tidligere, og vi begge konkluderte med at dette slettes ikke var det verste som kunne skje.

Dagen etter startet med en obligatorisk løpetur for meg. Jeg hadde skaffet meg nye løpesko, og disse måtte jo selvfølgelig testes. Skoene leverte! Etter en dusj og atter en utsjekk dro jeg ned til South Ferry for å ta fergen over til Staten Island igjen. Denne gangen hadde jeg derimot planer om å gå i land. Jeg hadde bare et par steder jeg skulle besøke, en vintage-butikk og en bokkafé. Etter at jeg hadde gjort det jeg skulle ble jeg gående litt rundt i området, men jeg fant ikke noe av interesse. Mange flotte hus og mange fæle hus. Etter å ha spist lunsj i Bleecker Street dro jeg til Williamsburg i Brooklyn. Det var noen flere vintage-butikker jeg måtte sjekke ut! Da jeg var på tur hjem snublet jeg innom en tatoveringssjappe, og fikk faktisk umiddelbart ordnet det jeg ville ha. Yes!

Central Park, litt løpemotivasjon!

Manhattan.

En mini-gangster på Staten Island.

Oppholdets siste innsjekk stod på planen da jeg var tilbake. Denne gangen ble det et åttemannsrom. Utpå kvelden dro jeg for å møte Fiona. Hun var tilbake i New York bare for noen timer, før hun skulle videre til New Orleans, så jeg møtte henne over et par øl. Da jeg dro hjem fikk jeg også testet ut å ta subwayen på nattestid. Litt spennende, men slettes ikke skummelt!

På onsdag hadde jeg ikke store planer, men den ene skikkelige planen jeg hadde, gikk i vasken. Jeg skulle sove lenge! Men det er vel nokså optimistisk når man sover på åttemannsrom. Jeg ble vekket til 'normal' tid, og stod like gjerne opp. Jeg fikk i meg frokost, og suste over til Roosevelt Island etterpå. Jeg tok selvfølgelig taubanen over, og det var en ganske gøy opplevelse. Det anbefaler jeg å gjøre! Jeg ble gående rundt på øya og se, og fikk sett både Roosevelt-parken i sør og Lighthouse Park i nord. Absolutt steder som er verdt et besøk.

Taubanen ved siden av Queensboro Bridge.

Queensboro Bridge.

Renwick Smallpox Hospital.

Roosevelt Memorial.

Da jeg var tilbake på Manhattan dro jeg innom Niketown, en stor Nike-butikk med 5 etasjer. Aldri har jeg blitt så skuffet over en butikk! Jeg orker ikke engang å skrive noe mer om det. Man finner omtrent 99% av det de hadde i en helt vanlig sportsbutikk. Da klokken begynte å nærme seg kveld måtte jeg tilbake til hostellet for å printe ut billetten min til Amateur Night at Apollo. Det var en spesiell opplevelse! Ikke helt min type underholdning, men det var litt gøy å juble og bue. Da showet var over dro jeg rett tilbake til hostellet, og rakk akkurat å slenge meg med på pubcrawl. Vi dro innom de samme stedene som forrige uke, og jeg kjenner at det faktisk er litt gøy å bli litt kjent i området.

Apollo!

Showtime.

I dag ble jeg selvfølgelig også vekket tidlig. Jeg tok selvfølgelig utfordringen på strak arm, og stod opp for å gjøre noe fornuftig. Dagsformen tilsa avslappende aktiviteter, og hva passet vel bedre enn å ta turen innom Museum of Modern Art? Jeg brukte noen timer der inne, og uten å ha gjort noe research på forhånd ble jeg litt overrasket over å finne 'Boy Leading a Horse' av Picasso der. Maleriet var mye større enn jeg hadde forestilt meg, og aldri har jeg vært mer trollbundet over farger på et lerret. Det er rett og slett nydelig!

Etter runden på museum spaserte jeg litt rundt i området, men dro etterhvert ned til SoHo. Der ble jeg selvfølgelig gående noen timer, og da det ble mørkt dro jeg hjem til hostellet. I kveld er det relativt avlappet stemning her, alle sitter med hver sin PC eller pad og ingen sier noe. Perfekt! Jeg kjenner at det er veldig på tide med søvn.

Stay cool.

søndag 3. august 2014

Slutten på del to

Den andre uken er herved over, og jeg går inn i den aller siste uken av dette eventyret.

På torsdag hadde jeg en avslappet dag. Jeg gikk meg en tur langs Riverside Park og var og kikket på Columbia University. Utrolig fint universitetsområde! På vei tilbake nøt jeg utsikten fra Morningside Heigts.

Riverside Park.

Columbia University.

Subway-kø. Undergrunnsbanen, ikke fast-food-kjeden.

Utpå kvelden var jeg og spiste middag på pizzarestauranten John's of Bleecker Street sammen med Fiona og Sarah. Jeg hadde gått forbi restauranten flere ganger, og hver gang hadde det vært kø for å komme inn. Det gjorde det selvfølgelig fristende å teste den ut. Og den skuffet ikke! Vi fikk velge fyll selv, og perfekt ble det selvsagt. Restauranten var utrolig spennende. Det var ganske mørkt der inne, men veggene var dekorerte med freshe malerier og farger, og alle båsene var fulle av innrissede navn og initialer.

Fredag startet med en treningsøkt, før jeg dro til Brooklyn for å møte Fiona, til hennes siste dag i New York. Vi benyttet tiden fornuftig, til vintage-shopping! Her fant jeg også den beste vintage-butikken jeg noen gang har besøkt: 10 ft Single by Stella Dallas. Den anbefales virkelig! Senere ble Happy Hour utnyttet, og vi avsluttet dagen med middag på en japansk restaurant. Det var utrolig trist å ta farvel med Fiona, for hun er virkelig et fantastisk menneske. Da jeg kom tilbake på hostellet var det tid for å virkelig ta tak i bosituasjonen min. Under innsjekk for to uker siden ble jeg fortalt at jeg egentlig ikke hadde lov til å bo der lengre enn to uker, men at de skulle greie å ordne noe. Jeg hadde prøvd å få manager Jose (som hadde lovet meg å fikse) til å se på det flere ganger denne uken (senest tidligere på dagen), men det hadde visst gått i glemmeboken hver gang. Jeg hadde dermed et problem nå, hvor jeg dagen etter var nødt til å sjekke ut. Han var ventet til hostellet i løpet av kvelden, men da klokken var to var jeg nødt til å gå og legge meg uten å vite hva som ville skje videre.

Brukt!

Brooklyn.

Kos!

Fiona.

Mexikansk!

Da jeg våknet på lørdag fikk jeg beskjed om at Jose ikke hadde kommet tilbake til hostellet, og jeg måtte bare sjekket ut av rommet mitt. Jeg kjente at jeg begynte å bli litt irritert, for dette virket bare mer og mer amatøraktig. Jeg fikk beskjed av jenten som satt i resepsjonen om at hun skulle ordne det med ham da han kom. Så da kunne jeg bare gjøre noe annet i mellomtiden.

Jeg hadde kun ett mål for lørdag: Brooklyn Flea! Jeg ble faktisk utrolig skuffet da jeg kom dit, for jeg hadde lest så mye bra om dette markedet. Det var et stort område og så få boder! Men da jeg begynte å gå rundt skjønte jeg at det ikke skuffet likevel. De hadde mye flotte ting og klær, og alt var i god stand. Jeg ble gående der noen timer for å kikke, men siden jeg ikke kan ta med meg så mye hjem kunne jeg ikke akkurat slå meg løs (noe jeg absolutt ville gjort dersom jeg bodde her!). Jeg fortsatte brukttrenden, og besøkte en vintage-butikk i Brooklyn før jeg dro tilbake til Manhattan. Da jeg var på tur tilbake til hostellet var jeg ganske nysgjerrig på om jeg faktisk hadde et rom å komme tilbake til. Til min store overraskelse hadde de greid å skaffe meg et rom (dog bare for to netter), og jeg fikk beskjed om å betale litt over $100. Jeg fikk bakoversveis og nektet, siden Jose hadde lovet meg en god pris. Han som satt i resepsjonen måtte ringe Jose, og jeg fikk beskjed om at vi skulle ordne det da han var tilbake. Fyren i resepsjonen så at jeg var ganske irritert, og tilbød seg å bære bagasjen min tilbake til fjerde etasje. Ja, takk, sa jeg! Resten av kvelden var heldigvis ganske så rolig. Jeg avsluttet dagen med klesvask. Hurra for lørdag!

Loppis i Brooklyn.

Alle skattene!

Dust på loppis.

Brooklyn fra sin vakre side.

I dag har jeg hatt en flott dag! Jeg startet med trening, fikk ordnet resten av oppholdet med Jose til $30 per natt, og fortsatte med en tur til Brooklyn (jeg føler at Brooklyn og japanske restauranter har vært det gjennomgående temaet for de siste dagene). Der ble jeg gående langs Brooklyn Heights, og gikk over Brooklyn Bridge på tur til Manhattan. Det ble tid til litt søndagsshopping før jeg dro tilbake til hostellet igjen.